Rijksmonument Schiecentrale Rotterdam

De Schiecentrale werd gebouwd in 1904 en was de eerste elektriciteitsfabriek van Rotterdam. De Schiecentrale ligt midden in het Lloydkwartier, een gebied waar al in de zeventiende eeuw handel werd gedreven. In 1999 startte de transformatie van het voormalige havengebied tot nieuwe stadshaven. De Schiecentrale transformeerde mee en groeide uit tot hotspot en architectuuricoon.

De Schiecentrale bestaat nu uit 8 gebouwen, waaronder Lloydstraat 5 waarover dit project gaat. Dit rijksmonument was ooit de officiële ingang van de oude elektriciteitsfabriek. Het voormalige accumulatorengebouw is volledig getransformeerd tot bedrijfsverzamelgebouw voor start-ups en gezamenlijke vergaderruimte.

Werkzaamheden

We gaan de luchtbehandelingskasten verduurzamen door het plaatsen van EC-ventilatoren. Een beknopte beschrijving van de werkzaamheden: er worden communicatiekabels getrokken en er wordt een verdeelkast op de luchtbehandelingskast geplaatst. Hierop worden de voedingskabels van de EC-ventilatoren aangesloten op de nieuwe getrokken kabels vanuit de regelkast.

Wat is een EC-ventilator?

Een EC ventilator is een type ventilator dat gebruik maakt van een elektronisch gecommuteerde (EC) motor om lucht te verplaatsen. Dit type motor biedt een aantal voordelen ten opzichte van traditionele AC-motoren, zoals een hogere energie-efficiëntie, stille werking en variabele snelheid. Bij dit specifieke project wordt er een significante energiebesparing gerealiseerd door deze ventilatoren.

In opdracht van Yield Plus Nederland B.V. gaan wij voor Matrix Vastgoed B.V. de Corridor 25 in Breukelen gasvrij maken. Dit zal gerealiseerd gaan worden door het plaatsen van een nieuw VRV-systeem en luchtbehandelingskast. Alle bestaande ketels worden verwijderd.

Per 1 januari 2023 moet een kantoor minimaal een energielabel C hebben. Kantoren met label D of slechter mogen niet meer gebruikt worden. De verwachting is dat vanaf 2030 alle kantoren aan labelverplichting A moeten voldoen en in 2050 energieneutraal en gasvrij moeten zijn. Daarom kan het raadzaam zijn gebouwen die gerenoveerd moeten worden direct te verbeteren naar minimaal energielabel A en bij voorkeur energieneutraal en gasvrij. Zoals op dit adres reeds een start mee is gemaakt.

In opdracht van UWV wordt op de Piet Heinstraat 25 in Goes de 1e en 2e etage gerenoveerd. De sloopwerkzaamheden van de werktuigkundige, elektrotechnische en sanitaire installaties hebben reeds plaats gevonden en we zijn nu in de opbouw fase aangekomen.

Werktuigkundig

Er komt een hele nieuwe koelmachine op het dak en het bijbehorende leidingwerk zal inpandig aangelegd worden en aangesloten op de nieuwe fancoil units. Er zal een compleet condensafvoer net worden aangelegd en aansluitend zal er lucht- en waterzijdig worden ingeregeld.

Elektrotechnisch

Alle elektrotechnische installaties aangepast op de nieuwe ruimte indeling en daar waar nodig worden vervangen. Zo wordt onder meer alle verlichting vervangen voor LED-verlichting. Ook bij de toiletten en in de gangzones. Al het schakelmateriaal wordt vervangen en er worden sensoren geplaatst. De WCD’s worden vervangen en er worden er extra bijgeplaatst bij onder meer de werkplekken en ook ten behoeve van de werktuigkundige installaties worden de WCD’s geplaatst. De voedingen worden aangelegd en aangesloten. De wandgoten worden over de complete lengte van de twee verdiepingen aangebracht.

Sanitair

De nieuw te bouwen pantry’s worden aangesloten op water en afvoer.

Op de Laan van Langerhuize heeft ons bedrijf KR Elektrotechnieken in opdracht van TotalKlima 25 dubbele laadpalen geplaatst bij KPMG en 10 dubbele laadpalen bij Meyburg.

Voorafgaand aan deze plaatsing is er eerst zorgvuldig onderzocht of dit haalbaar was in verband met de afname. Hiervoor hebben we schrijvende meters in de HKL ruimte geplaatst om te kijken in hoeverre de trafo belast wordt en of dit gerealiseerd kon worden met de huidige trafo. In de HKL ruimte zijn vervolgens nieuwe verdeelkasten geplaatst voor de nieuwe laadpalen. Uiteraard hebben wij ook de bekabeling voor onze rekening genomen en is alles gebruiksklaar opgeleverd.

De laadpalen zijn voorzien van load balancing, zodat ze onderling kunnen communiceren en de stroom kunnen verdelen naar aanleiding van de vraag van alle palen om zo niet tot een piekbelasting te komen. In de toekomst is de kans aanwezig dat er nog meer laadpalen worden aangebracht. Wij zullen dan eerst weer onderzoek plegen of dit een nieuwe trafo vereist of dat dit mogelijk is door het verzwaren van de huidige trafo.